Allmänna villkor för webbutiken och beställningsvillkor
1. Omfattning och giltighet av villkoren
1.1 Dessa allmänna villkor och beställningsvillkor (nedan kallade Villkoren) för webbutiken av Respo AB (nedan kallat Säljaren) gäller för varje person (nedan kallad Köparen) som använder webbutiken www.respocaravan.com (nedan kallad Webbutiken) samt beställer varor och tjänster (nedan kallade Varor) från webbutiken, bland annat genom att teckna ett köpavtal för köp av Varor från webbutiken (nedan kallat Köpavtalet).
Genom att godkänna Villkoren bekräftar Köparen att Köparen har läst igenom och godkänt Villkoren samt förbinder sig att följa dem.
2. Köp och beställning av Varor i webbutiken
2.1 Webbutiken möjliggör att köpa Varor som kan läggas till i konfigureringsverktyget. Priser och tillgänglighet kan ändras löpande och utan föregående meddelande. Om Köparen har lagt sin order före prisändringen tillämpas det pris som gällde vid beställningstidpunkten.
2.2 Säljaren har rätt att frånträda Köpavtalet ingått via webbutiken och inte leverera en beställd Vara eller tillhandahålla en tjänst i följande fall: Varan är slutsåld i lagret; Varan har status „Vid beställning“ i webbutiken och är slut i lagret; priset eller egenskaper av Varan har visats felaktigt i webbutiken på grund av ett systemfel.
2.3 Konfigureringsverktyget och beställning
Välj önskad produkt – produktbeskrivningar samt tekniska parametrar hjälper Dig vid detta. Välj extrautrustning – konfigureringsverktyget möjliggör att ändra antal eller ta bort valda produkter. Välj leveranssätt. Klicka på “Slutför ordern” för att fortsätta. Fyll i kontaktuppgifterna och klicka “Nästa”.
Efter betalning kommer vår kundservice att kontakta Dig inom en arbetsdag för att komma överens om närmare detaljer.
Köpavtalet anses tecknat från och med mottagandet av beloppet enligt orderbekräftelsen på Respo AB bankkonto. En bekräftad men ej betald order levereras inte av Säljaren.
2.4 Betalning för varor
Köp kan betalas med Klarna betalningsmodul
Efter betalning skickar webbutiken en orderbekräftelse och en faktura till Köparen.
Alla personuppgifter mottagna vid besök och köp i webbutiken betraktas som konfidentiell information. En krypterad datalänk med banker garanterar säkerheten av Köparens personuppgifter och bankuppgifter. Inga representanter av Respo AB har åtkomst till dessa krypterade uppgifter.
2.5 Leverans och överlämnande av produkter
Varan levereras till den leveransadress som Köparen har angett i ordern. Köparen underrättas om leveransen via de kontaktuppgifter som Köparen har angett vid beställning. Leverans av en beställd Vara sker i enlighet med de leveransvillkor som gäller vid inlämnandet av ordern.
Köparen bör vid beställning säkerställa att de angivna kontaktuppgifterna är korrekta för att undvika dröjsmål och missförstånd vid leverans. Varken Respo Haagised AS eller kurirföretaget åtar sig något ansvar för dröjsmål eller missförstånd vid leverans om detta beror på felaktiga eller bristfälliga uppgifter som Köparen har lämnat vid beställning.
Varan överlämnas endast till Köparen och mot en följesedel. Före undertecknandet av följesedeln bör Köparen noga granska Varans förpackning och anteckna eventuella skador på förpackningen på följesedeln. Vid en skadad förpackning har Köparen rätt att vägra att ta emot leveransen och/eller meddela omedelbart Respos kundservice om detta på adress info@respo.se.
Varan överlämnas till en tredje person om en fullmakt kan uppvisas (bl.a. om Köparen har angett en tredje person som mottagaren i ordern). Säljaren kan anlita tredje parter för leverans (bl.a. använda kurirtjänst).
Om Köparen inte hämtar Varan senast inom 14 (fjorton) dagar efter det överenskomna datumet för hämtning av Varan anses Köparen ha brutit mot Köpavtalet och inte längre önska Varan. Säljaren har rätt att ensidigt upphäva Köpavtalet och kräva ersättning för skada (t.ex. kostnader för lagring eller registrering av Varan) samt dra av Säljarens skada från Köparens inbetalda förskott.
2.6 Ångerrätt
2.6.1 Köparen har rätt inom 14 dagar ångra Köpavtalet tecknat i webbutiken utan att ange någon anledning.
2.6.2 Ångerrätten upphör vid utgång av 14 dagar från den dag då Köparen eller en av Köparen utnämnd tredje part (som inte är transportör) fick Varan i sin fysiska besittning.
2.6.3 För att nyttja ångerrätten bör Köparen underrätta Säljaren om sitt beslut att ångra köpet med ett skriftligt meddelande som lämnas in på Säljarens kontor eller skickas med e-post.
Kontaktuppgifter:
Respo ABGamla Uppsala 39 (F16), 755 94 Uppsala, Sverige
info@respo.se
tel. 070-3119254
2.6.4 Nekad ångerrätt
Ångerrätten gäller inte om:
a. Föremålet för Köpavtalet är ett presentkort vars unika kod redan har använts.
2.6.5 Frånträdande av Köpavtalet
1. Vid frånträdande av Avtalet återbetalar Respo AB alla mottagna betalningar från Köparen enligt Köpavtalet, inklusive fraktkostnader (utom tillkommande kostnader om Köparen har valt ett annat leveranssätt än det billigaste normala leveranssätt som Respo AB har erbjudit) senast inom 14 dagar från det datum då Säljaren underrättas om Köparens beslut att frånträda Köpavtalet.
b. Respo AB återbetalar dessa belopp med samma betalningssätt som Köparen använde för respektive betalning, utom ifall Köparen har begärt ett annat betalningssätt. Ingen serviceavgift eller annan kostnad debiteras Köparen vid sådana återbetalningar.
c. Köparen bör returnera Varan till Respo AB senast inom 14 dagar från det datum då Köparen meddelade Respo AB om sitt frånträdande av Köpavtalet. Varan kan returneras till Respo AB: Gamla Uppsala 39 (F16), 755 94 Uppsala. Köparen anses ha iakttagit tidsfristen om föremålet för Köpavtalet returneras före utgången av tidsfristen på 14 dagar.
d. Säljaren har rätt att vägra återbetalningar tills Säljaren har mottagit föremålet för Köpavtalet eller Köparen har lämnat bevis om att Varan har skickats tillbaka till Säljaren, beroende på vilket som inträffar tidigare.
e. Om Köparen vill undvika skyldigheten att ersätta för värdeminskning av Varan ska Varan användas och provas på motsvarande sätt som normalt i en butik samt returneras i dess originalförpackning och med alla ursprungliga delar (inklusive alla föremål och eventuella presenter i samband med Köpavtalet). Om Köparen har använder Varan mer än nödvändigt för att fastställa dess art och funktion eller underlåter att returnera den i originalförpackningen och med alla dess ursprungliga delar ansvarar Köparen för värdeminskning av Varan.
f. Direkta kostnader för returnering av Varan betalas av Köparen.
g. Vid försämring av returnerad Vara ansvarar Köparen för värdeminskning till följd av användning av Varan om Köparen har använt Varan mer än nödvändigt för att fastställa dess art, egenskaper och funktion. För att fastställa Varans art, egenskaper och funktion får Köparen endast hantera och undersöka Varan på motsvarande sätt som normalt i en butik.
h. Respo AB har rätt att senast inom en månad från returnering av Varan framställa krav till Köparen på grund av värdeminskning av Varan.
i. Om Köparen har använt eller provat den returnerade Varan på annat sätt än normalt i en butik eller använt Varan mer än nödvändigt för att fastställa dess art, egenskaper och funktion ansvarar Köparen för värdeminskning av Varan och Säljaren har rätt att dra av detta belopp från den köpeskilling som ska återbetalas. Om Köparen inte godkänner den av Säljaren fastställda värdeminskningen har Köparen rätt att vända sig till en oberoende sakkunnig för att fastställa värdeminskningen. Kostnaderna för en oberoende sakkunnigundersökning betalas av den part vars anspråk visar sig vara ogrundat. Om sådan part inte kan fastställas delas kostnaderna för sakkunnigundersökningen jämnt mellan Köparen och Säljaren.
2.7 Upphävande av Köpavtalet
Köparen har rätt att utan tillkommande kostnader avbeställa en order efter betalning för Varan men före leverans av Varan. För upphävande av Köpavtalet/Ordern ska Köparen sända ett meddelande om detta med Köpavtalets nummer till e-postadress info@respo.se. Köparen sänds sedan en bekräftelse om upphävande av Köpavtalet.
3. Principer för skydd och behandling av uppgifter
3.1 Säljaren säkerställer skydd av Köparens uppgifter, bl.a. personuppgifter, och användning av dessa i enlighet med villkoren i integritetspolicyn. Köparen bekräftar att denne har läst igenom och godkänt villkoren i integritetspolicyn. Med stöd i gällande lagstiftning och villkoren i integritetspolicyn har Säljaren rätt att utan Köparens samtycke behandla uppgifter (bl.a. personuppgifter) i den omfattning som behövs för användning i webbutiken, fullgörande av Köpavtalet eller säkerställande av fullgörandet av Köpavtalet. Bland annat har Säljaren rätt att utan separat samtycke: skicka meddelanden till Köparen i samband med användning av tjänster av webbutiken, bl.a. meddelanden för säkerhet av webbutikens användare; lagra uppgifter om order av inloggade Köpare för bättre kundservice och intygande av transaktioner, bl.a. inom en rimlig tid även uppgifter om order som Köparen inte har slutfört under en session.
3.2 Om Köparen vid tecknandet av Kundavtalet eller på annat sätt (t.ex. i självbetjäningen) har lämnat in en avsiktsförklaring med samtycke till användning av Köparens uppgifter i marknadsföringssyfte använder Säljaren dessa uppgifter i enlighet med de villkor och för de ändamål som anges i integritetspolicyn, bl.a. för elektronisk sändning av personlig direktreklam, kampanj- och rabatterbjudanden på tjänster och varor (t.ex. via e-post eller SMS).
3.3 Köparen har vid var tid rätt att återkalla sitt samtycke till användning av uppgifterna i marknadsföringssyfte genom att sända Säljaren ett e-postmeddelande om detta eller följa instruktionerna för avregistrering från framtida direktreklam i ett direktreklamerbjudande sänt till kundens e-postadress.
4. Ansvar och tvistlösning
4.1 Köparen har rätt att reklamera en Vara som inte uppfyller avtalsvillkoren (defekt Vara) till Säljaren inom 2 (två) år från datumet för överlämnande av Varan. Reklamationen bör lämnas in utan dröjsmål, dock senast inom 2 (två) månader från upptäckt av defekten hos Varan. Vid upptäckt av defekt ska Köparen vidta rimliga åtgärder för bevarande och skydd av Varan, bl.a. låta bli att använda den defekta Varan om användning skulle ytterligare försämra dess skick.
4.2 Vid en Vara som inte uppfyller avtalsvillkoren kan Köparen åberopa lagstadgade rättsmedel, bl.a. begära åtgärdande eller byte av Varan eller frånträda Köpavtalet och returnera den defekta Varan.
4.3 Respo Haagised AS åtar sig inget ansvar för: försämring av/skada på Varan hänförlig till Köparen, defekter till följd av ej ändamålsenlig användning av Varan, normalt slitage vid normal användning.
4.4 Om Säljaren eller tillverkaren har lämnat försäljningsgaranti på Varan överlämnas garantivillkoren till Köparen i skriftlig form tillsammans med Varan och/eller görs tillgängliga elektroniskt i webbutiken.
4.5 För lösning av problem som uppstår senare bör Köparen spara köpebeviset (faktura, avtal osv.) som intygar köpet av Varan i Säljarens webbutik. Utan köpebevis kan det hända att Säljaren/kundservicepersonalen inte kan lösa problemet.
4.6 Reklamationer om Varor köpta i webbutiken kan lämnas in på: Webbutiken av Respo AB, Gamla Uppsala 39 (F16), 755 94 Uppsala, Sverige eller e-post: info@respo.se.
4.7 Vid inlämnande av reklamation bör man även lämna in den defekta Varan. Säljaren och Köparen sluter en överenskommelse om service och reparation om Varan behöver sändas till sakkunnigundersökning för att ta reda på arten av och orsaken till defekten hos Varan.
4.8 Vid åtgärdande av defekter hos Varor utgår man från reklamationsvillkoren av Respo AB som utgör en integrerad del av Köpavtalet och dessa köpvillkor och godkänns av Köparen innan Köpavtalet ingås.
4.9 Säljaren säkerställer att de Varor som säljs i webbutiken uppfyller gällande standarder i Europeiska unionen. Omständigheter som anges i dessa standarder anses inte som defekter hos Varor.
4.10 För information om order kontakta: mån-fre på telefon 070-3119254 eller e-postadress: info@respo.se.
4.11. Köparen har rätt att vända sig till den behöriga tillsynsmyndigheten: det estniska konsumentskyddsverket, adress Pronksi 12, 10117 Tallinn, Estland, e-post: info@tarbijakaitseamet.ee För tvistlösning kan Köparen vända sig till konsumenttvistkommissionen. Behörigheten av konsumenttvistkommissionen inkluderar lösning av tvister relaterade till avtalet mellan Köparen och Säljaren som parterna inte har kunnat lösa genom överenskommelse. Läs mer om tvistlösning på http://ec.europa.eu/consumers/odr/.
5. Övriga villkor
5.1 Produktbilder är endast illustrativa.
5.2 Produktpriser och tillgänglighet kan ändras utan föregående meddelande. I så fall förbehåller Respo AB sig rätten att avstå från försäljningen och inom rimligen nödvändig tid återbetala beloppet till Köparens bankkonto.
5.3 Webbutiken av Respo förbehåller sig rätten att avstå från försäljning vid något av följande problem med Varor: ett mänskligt misstag vid prisangivelse eller ett tekniskt fel i systemet (t.ex. om ett släp med pris på 15000 SEK anges med pris på 1500 SEK är det fråga om ett uppenbart fel. Följaktligen förutsätter vi att Köparen borde begripa att ett fel föreligger och att produkten inte säljs till detta pris).
5.4 Produktinformation kontrolleras och uppdateras regelbundet. Information kan ha blivit uppdaterad efter Köparens senaste besök. Produktinformation i Respos webbutik kan vara bristfällig på grund av brister i informationsblad från tillverkare. I så fall åtar Respos webbutik sig inget ansvar för korrektheten av produktuppgifter. Vi rekommenderar Köparen att vid möjlighet kontrollera produktinformationen före köpet på Respos kundservicetelefon 070-3119254.
6. Giltighet av villkoren
6.1 Dessa villkor av webbutiken gäller från och med den 01 januari 2024.