Facebook Pixel

Reklamationsvillkor

1. Reklamationsrätt för privatpersoner gäller i 60 månader från överlämnandet av produkten. Vid juridiska personer utgår man från tillverkarens garantiperiod.

2. Under reklamationstiden har Konsumenten rätt till gratis reparation av produkten. Om felet är hänförligt till tillverkaren omfattar detta alla material- och tillverkningsfel samt kostnader för arbetet och reservdelar.

3. Reklamationsrätten förutsätter ett köpebevis.

4. Reklamationsrätten omfattar inte handledning för användning av produkten, justering, underhåll, rengöring, återställande av ursprungligt utseende eller åtgärdande av fel orsakade av underlåtenhet att följa användningsinstruktioner.

5. Reklamationsrätten omfattar inte transportskador som har uppstått efter överlämnandet av produkten till köparen.

6. Defekter upptäckta under reklamationsrättens giltighetstid åtgärdas inte gratis av Respo AB om de beror på:

• normalt slitage;
• felaktig användning eller felaktigt underhåll (bl.a. om reparation eller underhåll inte har utförts av en person auktoriserad av tillverkaren);
• skada på, byte av eller avlägsnande av serienumret, en kontrolletikett eller en markeringsetikett på enheten och/eller detaljen;
• defekter som Respo AB har meddelat till kunden före köpet;
• yttre faktorer – yttre faktorer inkluderar bland annat felaktig spänning och spänningsvariationer, fukt, vätska, mekaniska skador osv.
• defekter hänförliga till ägaren – felaktig användning, underlåtenhet att följa bruksanvisningen eller defekter till följd av vårdslös förvaring, felaktigt underhåll eller överbelastning.

7. Vid fastställande av ansvaret utgår Respo från en sakkunnigundersökning (diagnostik) utförd av ett ombud auktoriserat av tillverkaren. Om sakkunnigundersökningen visar att defekterna beror på ovannämnda faktorer men enheten kan repareras kan Köparen beställa reparation mot avgift. En enhet med vätske-/fuktskada och/eller mekanisk skada repareras även i fortsättningen endast mot avgift.

8. Köparen bör betala avgiften för sakkunnigundersökning av enheten om Respo AB inte är ansvarig för defekten. Konsumenten ska även betala avgiften för sakkunnigundersökning om ingen brist upptäcks och enheten visar sig att uppfylla tillverkarens tekniska krav.

9. En privat kund debiteras ingen avgift för sakkunnigundersökning inom de första sex månaderna från köpdatumet.

10. Om konsumenten inte samtycker till Respo AB ställningstagande bör konsumenten bevisa att:

• en defekt föreligger (enligt ett sakkunnigutlåtande);
• defekten eller dess orsak förelåg vid tidpunkten för överlämnande av enheten;
• Respo AB är ansvarig för defekten.

11. Om Respo AB har lämnat enheten en försäljningsgaranti bör Respo AB säkra åtgärdande av defekterna i enlighet med villkoren för försäljningsgarantin.

12. För att nyttja reklamationsrätten ska man vända sig till Respo AB’ fabrik på adress enligt köphandlingen eller ringa vår kundservicenummer mån-fre 070-3119254 och få instruktioner om hur man ska agera vid den aktuella produkten.

13. Förutom de rättigheter som följer av reklamationsrätten har köparen även alla övriga rättigheter enligt Sverige lagstiftning.